Omgangsregels en klachtenafhandeling

Gezelligheid staat in onze toneelvereniging voorop: saamhorigheid en ontspanning staat centraal. We
ontwikkelen graag onze toneelvaardigheden. We willen in een veilige omgeving kunnen uitproberen,
naar elkaar kijken, bekeken worden en feedback ontvangen. In ons toneelspel zoeken we grenzen op en
dat maakt kwetsbaar. Met deze kwetsbaarheden dient respectvol te worden omgegaan door alle
betrokkenen.

Ongewenst gedrag op welke manier dan ook, wordt niet getolereerd. Ongewenst gedrag is gedrag dat
iemand als onprettig ervaart. Denk bijvoorbeeld aan pesten (zoals roddelen, treiteren of uitsluiten),
seksuele intimidatie (zoals ongepaste aanrakingen of opmerkingen), machtsmisbruik of discriminatie
(zoals ongelijke behandeling) en agressie (zoals bedreigen van personen of vernielen van materiaal).

Om deze veilige omgeving te kunnen waarborgen zijn onderstaande regels extra van belang:
● Accepteer en respecteer de ander zoals hij/zij is, we zijn allen verschillend.
● Wees vriendelijk voor elkaar; je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn, maar wees aardig.
● Grapjes zijn leuk maar niet ten koste van een ander.
● Kom niet ongewenst te dichtbij (fysiek dan wel mentaal), wees sensitief. Zowel op toneel als daar
buiten.
● Houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
● Geef zelf grenzen aan wanneer die overschreden (dreigen te) worden.
● Ga respectvol om met beeldmateriaal van repetities en verspreid deze nooit buiten de groep.
● Geef mensen de ruimte zich om te kleden in hun kostuums. Loop niet zomaar binnen tijdens het
omkleden en sluit deuren waar nodig.
● Praat mét iemand en niet over iemand. Bespreek een probleem met de persoon in kwestie en
probeer er samen uit te komen.
● Let onderling op elkaar: heb je het gevoel dat iemand zich niet goed voelt in de groep, maak het
bespreekbaar.
● Heb jij of iemand in de vereniging hulp nodig met bovenstaande of andere problemen, aarzel niet om
hulp te vragen aan een bestuurslid of iemand anders die je vertrouwt. De vereniging zijn wij samen.

Klachtenafhandeling
Mocht er ondanks bovenstaande gedragsregels toch iets gebeuren waar iemand zich niet prettig bij
voelt, zijn de bestuursleden het eerste aanspreekpunt. Dit aanspreekpunt zal altijd eerst
informeel met de melder in gesprek gaan om het probleem duidelijk te krijgen. Belangrijk is dat de
melder zich gehoord en serieus genomen voelt.
Samen wordt vervolgens gekeken welke stappen moeten worden ondernomen om het probleem te
verhelpen. We streven er altijd naar om zo veel mogelijk op te lossen in persoonlijke gesprekken. Mocht
dit niet voldoende zijn, dan zal het bestuur de melder helpen om verdere stappen te ondernemen.
Deze gesprekken zijn vertrouwelijk en worden niet met de rest van de vereniging of buitenstaanders
gedeeld. Tenzij strafbare feiten worden gepleegd, dan is het bestuur genoodzaakt hulp te
zoeken bij de juiste instanties. Dit gebeurt altijd in goed overleg met de melder.

Reacties zijn gesloten.